ثمره كوچ زودهنگام عشایر ،از بین رفتن زیبایی های سمیرم است
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

به گزارش جارنیوز به نقل از ایرنا

1391/02/13 - 09:08

به گزارش ایرنا، كوچ عشایر از قشلاق به ییلاق و بالعكس چند سالی است به سبب تغییر شرایط جغرافیایی، ماشینی شدن امكانات و از بین رفتن ایل راه ها مشكلاتی را بوجود آورده است كه حل و فصل آن با همكاری و تعامل مسوولان دو یا چند استان و شهرستان مرتفع می شود.

رعایت نكردن تقویم كوچ عشایر و عدم همكاری مسوولان اداره منابع طبیعی استان فارس باعث شده است تا باز هم شاهد شكسته شدن زودتر از موعد قرق ییلاق سمیرم و وارد شدن خسارات جبران ناپذیر به مراتع و منابع طبیعی تازه روییده این منطقه باشیمم.

هفته گذشته بود كه' ابوالقاسم هاشمی' رییس اداره امور عشایر سمیرم از ورود تعدادی از خانوارهای عشایر از مناطق گرمسیری جنوب كشور به مرزهای این شهرستان خبر داد.

ورود زودهنگام و مشكل ساز برای مجموعه كاركنان و یگان حفاظت از منابع طبیعی شهرستان سمیرم به گونه ای است كه گاه به درگیری، معرفی به دادگاه و جریمه و حتی تیراندازی می انجامد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا از مسوولان اداره منابع طبیعی استان همجوار به شدت انتقاد كرد و گفت: شانه خالی كردن از وظیفه همكاران خودمان در آن استان سبب از دست رفتن مراتع منطقه می شود.

'علی حسین بهرامیان' تصریح كرد:شامگاه گذشته یگان حفاظت از منابع طبیعی استان فارس برای ترساندن عشایر و خروج آنان از محدوده استان خود اقدام به تیراندازی و شلیك گلوله به سمت مرزهای جنوبی استان اصفهان كرده است.

به گفته وی، مسوولان اداره منابع طبیعی سمیرم نیز پس از وصول گزارش از پاسگاه های حفاظت مرزی یگان این اداره بلافاصله شكایت خود را تنظیم و به دادگاه ارائه كرده اند.

وی خاطر نشان كرد: مطابق تقویم كوچ، اداره منابع طبیعی آباده موظف است تا روز بیست و دوم اردیبهشت عشایر را در محدوده استان فارس نگه دارد تا به مرور از روز 25 اردیبهشت عشایر وارد مرزهای شهرستان سمیرم شوند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم افزود: با این وجود عشایر مسیر 20 روزه را در چند ساعت طی می كنند و این ورود زودهنگام مشكلات و سختی های زیادی برای آنان در مرزهای سمیرم ایجاد می كند.

این مسوول با تایید ورود 60 خانوار عشایری به مرزهای ییلاق سمیرم اظهار داشت: یگان حفاظت اداره منابع طبیعی سمیرم با سه گروه شبانه روزی مستقر در پاسگاه های مرزی این یگان از ورود زودهنگام عشایر به مراتع منطقه سمیرم جلوگیری می كند.

وی درباره شكسته شدن موعد قرق در استان فارس هم توضیح داد: حدود یك ماه از شكسته شدن قرق عشایر در آن استان می گذرد و با این حال بازهم مسوولان آن استان موظفند تا روز 22 اردیبهشت عشایر را در مراتع خود نگه دارند.

بهرامیان یادآور شد: ورود زودهنگام عشایر با نزدیك به یك میلیون راس دام علاوه بر از بین بردن پوشش گیاهی تازه و بكر منطقه خسارات جبران ناپذیری به منابع آب و خاك و مراتع جوان وارد می كند.

شهرستان سمیرم در جوار دنا و زاگرس مركزی به عنوان یكی از مناطق اصلی ییلاق عشایر كشور با داشتن 75 هزار جمعیت ثابت و افزون بر 30 هزار جمعیت عشایری كوچ رو بشمار می رود.

این خطه در جنوبی ترین نقطه اسان اصفهان قرار گرفته است.




:: موضوعات مرتبط: اجتماعي , ,
:: برچسب‌ها: كوچ عشایر , كوچ عشایر , سمیرم ,
:: بازدید از این مطلب : 342
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : اسماعیل اسدی خواه
ت : چهار شنبه 13 ارديبهشت 1391
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پشتیبانی